hår hår hår- TIPS

Som ni vet har jag på senaste tiden börjat intressera mig för hår. Nu när mitt "vanliga" hår har växt ut (endast lite toning kvar allra längst ut) känner jag att jag har större förutsättningar att lyckas med att spara ut det långt. Jag googlar dagligen efter tips på hur man kan få en bra kvalité ch ett långt hår. Bland annat tog jag tag i saken i förra veckan och beställde ett silikon och sulfatfritt schampoo och Balsam från Kerastasé. Jag hara nvänt mig av detta förut och vad jag minns är det dunderbra. Lite dyrare än de man köper i affären (som egentligen bara är vatten och ingredienser som skadar håret, sulfater, silikon och alkohol) Jag beställde dessutom detta från Active Beauty, jag borde få det hem i brevlådan snart!!!
 
 
Vill ni veta vilka andra tips jag har för ett välmående hår?

  • Kost. Varierad! Så viktigt! Jag har förstått det nu. På Ett sjukt anorektiskt BMI som jag hade mår håret pyton. När jag har dåliga dagar är håret en av de saker jag försöker fokusera på. Just för att det har blivit så pass mycket bättre! Sen finns det överallt tips ppå VAD man ska äta. Jag lyssnar inte så mycket på det, utan varierat är bäst. Mår DU bra, mår håret bra.
  • Tvättning. Tvätta håret max 2 ggr i veckan. Det sliter mer än vad man tror, dessutom kan man ganska lätt vänja sig av med att tvätta det. 
  • Skölj. Jag avslutar numera alltid mina duschar med att ta iskallt vatten på kropp och hår. Detta "stänger" hårstrået och jag upplever att det blir mycket glansigare och inte lika frissigt.
  • Torka. Gnugga aldrig håret i handduken. Detta förstör stråna oerhört. Tänk på att de stråna som är nere vid axlarna är gamla. Vårda dem som du skulle vårda andra gamla saker du vill behålla. Tryck istället varsamt bort det allra blötaste. Jag låter dessutom alltid mitt självtorka. Måste du föna, glöm inte värmeskyddet!
  • Borsta. Borsta är viktigt. Gör det dock aldrig när det är blött! När du sedan ska börja reda ut det, börja alltid längst ner och arbeta dig uppåt. Investera gärna i en bra borste. En med plast kan ibland förstöra mer än hjälpa.
  • Inpackning. Försök att göra det 1 gång i veckan.
  • Naturligt. Jag försöker att ha håret så naturligt som möjligt. Inte locka, inte platta. Men självklart ska du kunna göra detta ibland, du måste ju kunna njuta av håret! Glöm bara inte värmeskyddet!
  • Search and Destroy. Jag har bestämt mig för att inte klippa mig förr än tidigast till sommaren. Då är det mer än 1 år sedan jag klippte mig ordentligt. För hur ska håret kunna växa ut om man bara klipper det var 6e vecka? Det som däremot är viktigt är att ta bort kluvna hårtoppar, annars kommer de fortsätta gå av och dessutom nöta upp andra hårstrån, så att det går av. Jag brukar sitte och leta igenom håret medan jag gör annat, typ kollar på film elelr så, och klipper av ca 1 cm ovanför den kluvna toppen. Ett strå i taget.
  • Fläta och knut. För att skydda håret från extra slitage går jag ofta med fläta, jag sover oftast med fläta dessutom. Knut kan även vara bra, då det speciellt skyddar de känsliga topparna. Tänk på att använda bra snoddar. Inga med metallbitar på!
  • Massera. Massera hårbotten för att få igång blodcirkulationen.
  • Olja. Dagen innan jag tvättar håret brukar jag göra som en extra inpacking över natten. jag hr fått för mig att det är extra viktigt såhär på vintern då håret i allmänhet är lite risigt och torrt. Jag har kört arganolja fram tills nu, men imorgon ska jag testa kokosolja som jag har hört ska vara dunderbra, speciellt för kluvna hårtoppar!
  • Planering. Det kräver lite extra planering för att passa in tvättdagar och hinna med inpackningar etc, men det går!
Sist men inte minst: Lev! Livet blir inte bättre för att du har lågt hår. Lev, upplev och upptäck. Då kommer det gå av bara farten :)
 
elin:

Sv: skoja inte gumman, den är förjävla hemsk!!!!!

Kommentera inlägget här: