Onödigt? Nä, vem säger det?

Vem bestämmer egentligen vad som är onödigt, dumt eller knäppt att besitta kunskap om. Jag lever i en tro att man bara lär sig det som man faktiskt behöver veta.

Vissa vet hur man delar en atom, andra hur man styr en stor lastpråm, medan någon annan däribland jag själv, vet att man tjänar in 3 minuter på att åka tunnelbanan till Danderyd och hoppa på bussen där istället för att kliva på vid starthållplatsen vid Tekniska. Den kunskap jag har kan i detta sammanhang ses som väldigt onödig och av en lägre intelligensgrad än de två tidigare. MEN för mig är den här kunskapen viktig! Tänk såhär: Den personen som kan dela en atom behöver förmodligen veta det i sitt jobb, kanske för att rädda liv. Den personen som kan styra lastpråmen jobbar kanske i sjöfarten och behöver kunna det för att även han eller hon ska kunna sköta sitt jobb och göra kunderna nöjda. Jag som vet hur man bäst utnyttjar tiden i kollektivtrafiken, har någon gång lärt mig det i någon av alla resor jag gör i SLs miljö. Jag har behövt lära mig detta för att hinna till diverse kommunikationer, möten, lektioner. För att jag helt enkelt ska kunna leva mitt liv. Det är helt enkelt viktigt för mig. Lika viktigt som det är för en forskare att kunna dela en atom.
Bara en tanke såhär på söndagsförmiddagen.

Kommentera inlägget här: